En balanceret krop og et roligt sind

3 råd – en balanceret krop og et roligt sind

Af: Psykomotorisk terapeut, Maja Gunhild Joensen.

 

Vi lever i en tid hvor arbejde fylder meget. Som mennesker har vi store forventninger til os selv; vi vil gerne passe ind og udføre vores opgaver så godt som muligt. Men der en ubalance, som du sikkert også oplever engang imellem. Vi har så store forventninger til os selv at vi glemmer de ting der er vigtige. Det kommer til udtryk i form af stress, søvnproblemer, hovedpine og muskelspændinger. Hvor kommer det fra og hvordan kan du håndtere det?

 

At handle og at være..

Som mennesker har vi to sider. En side der “handler” og en side der “er”. Den side der handler er du nok bevidst om. Det er “let” at ordne vasketøjet, komme ud at handle og tage på arbejde. Det er let fordi det er en trænet side og fordi den er i høj kurs i vores samfund. Man får anerkendelse ved at være en aktiv person.

Omvendt er den side som handler om “at være til” ikke nær så moderne og derfor ikke lige så trænet. Du får ikke anerkendelse for at have slappet af og have tænkt på ingenting en hel dag. Tværtimod er du nok doven.

 

Kroppens fysiologi..

De to sider svarer til de to sider af det autonome nervesystem vi har i kroppen: ro/hvile systemet og alarmberedskabet. Ro/ hvile systemet hænger sammen med at være til. Det sørger for at vi fordøjer maden, kan sove om natten og at vi har en rolig vejrtrækning. Alarmberedskabet står for at være aktiv. Fx når man løber en tur, er koncentreret om en opgave eller er nervøs over en situation. De to sider er hele tiden i en fin balance med hinanden. Når man sover dominerer ro/hvile systemet mest og når vi går en tur dominerer alarmberedskabet mest.

 

Ubalancen..

Hvis der begynder at være ubalance i vores liv. Det kan fx være hvis arbejdsopgaverne er for tunge, eller der er en ulykke i familien så kommer vi ud af balance. Det vil sige at alarmberedskabet, altså handle siden, dominerer mest. Vi kan ikke sove ordentligt, der er uro i kroppen, hjertet banker hurtigt og man kan opleve tankemylder. Ja – det er stress symptomer. Så hvordan får du oprettet balancen i kroppen i igen?

 

De 3 råd:

  1. Tag pauser og træk vejret. Ro/ hvile systemet kan man ikke handle sig til. Man må give det ro, tid og tålmodighed (den sidste er nok det sværeste). Find små pauser i løbet af din dag. Det kan være efter frokostpausen, det kan være om aftenen eller om morgenen.

 

  1. Mærk din krop og spænd af. Når man mærker sin krop er man nærværende og det påvirker dit nervesystem så du kan slappe af. Det kan du gøre ved at klappe dig selv på kroppen, strække ud i de spændte muskler eller lave en kropsscanning.

 

  1. Træn din tankegang. Kroppen og psyken påvirker hinanden. Prøv at tænk på en presset situation (eksamen, travlhed, trafikken) og mærk hvad kroppen gør. Omvendt tænk på en dejlig varm strand med sol og godt selskab. Hvordan reagerer kroppen der? Det er vigtigt at træne tankerne. Det kan fx være ved at fokusere på at være taknemmelig, bekymre sig mindre ved at skrive sin bekymringer ned eller sige til sig selv at det bliver en god dag.

 

Jeg håber du kan bruge de tre råd. Det er emner vi arbejder rigtig meget med i Esbjerg stressklinik.